Slecht bereik rondom het Pionier-Bolsterrein in Nieuw-Vennep: bewoners voelen zich onveilig

Op het Pionier-Bolsterrein en de wijken er omheen Getsewoud-Noord, Linquenda en Welgelegen, in Nieuw-Vennep ervaren steeds meer bewoners ernstige problemen met het mobiele bereik. Sinds afgelopen zomer vanaf juni vallen verbindingen regelmatig weg en hebben veel mensen buiten nog maar één streepje bereik. Vooral klanten van KPN en subproviders, zoals Simyo, klagen dat ze nauwelijks kunnen bellen of bereikbaar zijn.
Een belangrijke oorzaak is dat de mobiele mast die jarenlang op het Bols-gebouw in Nieuw-Vennep stond, is verdwenen. Sindsdien is de dekking in de omgeving sterk verslechterd.
Een bewoner, Marco Löhnen, vertelt dat het probleem als een sneeuwbal is gaan rollen: “Eerst dacht je dat het aan je eigen telefoon lag, maar inmiddels zitten er ruim 300 bewoners in een WhatsApp-groep over dit probleem. Zo’n 10 tot 15 procent van hen ervaart dagelijks hinder, en zeker dertig huishoudens hebben officieel een klacht ingediend bij KPN.”
Onveilige situaties
De slechte dekking leidt volgens bewoners tot zorgelijke situaties. Zorgalarmsystemen zouden niet goed meer werken en ouderen zijn telefonisch slecht bereikbaar. “Er zijn gevallen geweest waarbij een mevrouw met spoed gebeld moest worden, maar niemand kreeg haar te pakken. Dat geeft echt een onveilig gevoel in de buurt,” aldus Löhnen.
Ook alarmsystemen die verbonden zijn met alarmcentrales via 4G of 5G zouden niet betrouwbaar functioneren. Vooral in de avonduren ervaren bewoners veel hinder: bellen met familie of kennissen lukt dan vaak niet of valt halverwege weg.
Reactie KPN en onvrede bewoners
KPN erkent de problemen en geeft aan te werken aan een oplossing. Er staat een alternatieve voorziening gepland, maar die komt pas in het eerste kwartaal van 2026. Bewoners vinden dat veel te lang duren en vragen zich af of de gemeente de komst van een nieuwe mobiele mast kan versnellen of juist heeft tegengehouden door vergunningen.
Daarnaast is er onvrede over de communicatie vanuit providers. Zo geeft een groep bewoners aan dat klachten via formulieren vaak onbeantwoord blijven. Simyo, een dochterbedrijf van KPN, zou eerst hebben ontkend dat er sprake was van storingen. Ook compensatie voor de overlast is niet uitgekeerd.
Onzekerheid houdt aan
De bewoners van de wijken Pionier-Bolsterrein, Getsewoud-Noord, Linquenda en Welgelegen voelen zich in de steek gelaten. “We hebben een abonnement afgesloten om bereikbaar te zijn, maar in de praktijk lukt dat niet. Zeker nu de problemen maanden aanhouden, voelt dit niet alleen onprettig, maar ook onveilig,” zegt een van hen.
De hoop van de wijken is dat er sneller een structurele oplossing komt en dat zowel providers als de gemeente hun verantwoordelijkheid nemen.
Meer over dit onderwerp kon je zien maandag 29 september bij AVROTROS Radar op NPO 2.
Terugkijken kan via hier, het item is te zien op 16 minuten.
Bron: Marco Löhnen, Reinoud Schoon, Cynthia
Redactie: MeerRadio
Foto: Julian Löhnen
Deel dit bericht via: