5 December 2025

Zorgen in onderwijs: kinderen praten en discussiëren steeds minder

Zorgen in onderwijs: kinderen praten en discussiëren steeds minder

Steeds meer leraren signaleren dat kinderen moeite hebben met praten, luisteren en discussiëren met elkaar. Scholen maken zich zorgen, omdat goede taal- en gespreksvaardigheden essentieel zijn voor leren, samenwerken en het vormen van een mening.

Een mogelijke oorzaak lijkt dat taal thuis minder ruimte krijgt. In sommige gezinnen wordt minder voorgelezen, minder samen gepraat en wordt er minder gelezen, geen kranten, tijdschriften of een boek voorgelezen. Ook aan de mobiele telefoon besteden kinderen veel tijd aan korte berichten, filmpjes en scrollgedrag, waardoor diepere gesprekken en concentratie onder druk staan.

Leerkrachten en taalexperts zien verschillende oplossingen, zoals: voorlezen op school én thuis. Gesprekslessen, waarin kinderen oefenen met vragen stellen en reageren. Minder schermtijd, zodat er meer ruimte kan ontstaan voor een gesprek.

Met meer aandacht voor taal krijgen kinderen weer de kans, beter samen te werken en met vertrouwen deel te nemen aan discussies.

Bron: Saskia van Kampen
Redactie: MeerRadio
Auteur: Saskia van Kampen
Foto: MeerRadio